TwixT
Regler
Förberedelser
Skapa en spelplan på 24x24 rutor med hjälp av papper och penna eller genom att skriva ut en spelplan (se knapparna under Resurser).
Varje ruta utom de fyra i hörnen har en prick i mitten.
Spelarna bör ha varsin penna i olika färg, förslagsvis svart och röd. Spelarna markerar sina “bon” på motstående sidor av spelplanen genom ett streck i sin färg innanför den yttersta raden med prickar.
Spelets start
Spelaren med den ljusare färgen börjar genom att rita en cirkel runt en av prickarna. Man får välja vilka prick som helst utom de innanför något av motståndarens “bon” (bakom deras streck). Sen är det motståndarens tur att göra samma sak.
Spelets gång
Spelarna turas om att rita ut en cirkel, efter att detta gjorts så kan man länka den till andra cirklar av samma färg om de ligger runt en punkt som är två punkter i en riktning och en punkt i annan riktning ifrån så att punkterna skulle form ett L (som en springare i schack hoppar).
Länkningen görs genom att dra en rät linje mellan dessa två punkter så länge inte detta streck korsar motståndarens streck. Det går med alltså att korsa sina egna länkar men inte motståndarens, och det är möjligt att placera flera länkar under samma tur så länge de kommer från den nya cirkeln.
Länkarna är både vara offensiva för att bilda en kedja och defensiva för att blockera motståndarens kedja.
Ett spelexempel

Röd spelare placerar en ring där pilen visar

Efteråt länkas den nya ringen enligt reglerna
Spelets slut
Spelet tar slut när en spelare vunnit genom att ha lyckats få till en sammanhållen kedja med länkar (linjer) ifrån sitt ena bo till det på motstående sida.
Om ingen spelare lyckats med det så slutar det oavgjort.
Varianter
En vanlig start-variant för att eliminera fördelen med att vara först är att efter att denna placerat ut sin första ring så får den andra spelaren välja om den vill byta och överta den första spelarens färg och placering.
Spelet kan köras med olika spelplaner 24×24 är standardmåtten, spelar man på mindre så blir spelen korta medan större öppnar för längre och mer strategiska spel.
Spelplaner i olika storlekar kan genereras i Inställningar och Resurser här. Vid stora spelplaner rekommenderas två A4 för utskrift.
Det vanligaste är att ha lika många rader som kolumner för ett rättvist spel men det är också vanligt att ge handikapp genom att ta bort en rad eller kolumn för en mer oerfaren spelare.
Dubbel-TwixT är en variant då man spelar i lag om två, med totalt fyra spelare. Medspelarna sitter mitt emot varandra och turas om att placera ut ringar i samma färg.
En gång per spel och lag så kan en spelare ropa “Privilegie!” efter sin tur. Då måste motspelarens vars tur det skulle bli avstå sin tur och det blir medspelarens tur direkt, så samma lag får två turer efter varandra.
Detta är papper-och-penna versionen av TwixT, skillnaden om man har fysiska peggar och länkar är att man får flytta sina egna peggar men att man inte kan ha en länk genom en annan av sina länkar. Har man exempelvis gem i olika färg skulle dessa kunna forma länkar om man vill köra denna variant.
Inställningar
Ändra spelplanens storlek







Spara